zaterdag 18 oktober 2014

Zelfgemaakte gedroogde tomaatjes

Wat zijn gedroogde tomaatjes toch soms een aanwinst voor je simpele broodje kaas , voor je wat kaal uitziende salade , om je pizza mee te decoreren , door je pasta te doen , of gewoon om zo op te eten met of zonder een stukje mozzarella.
Ik hou er van. Maar wat ik vaak zo jammer vind is dat 1. Gedroogde tomaatjes zijn vaak prijzig in de supermarkt en 2. Ze zijn vaak veel te droog ( halloooo ik wil een gedroogd maar nog wat sappig tomaatje hoor , geen doorgekauwde kauwgum structuur!)

Toen afgelopen zomer wij een feest / barbecue bij mijn ouders thuis hadden hadden wij natuurlijk ook volop eten en salades zelfgemaakt, en een van die salades was een rucola mozzarella salade met zelfgemaakte gedroogde tomaatjes.
Ik had het nog nooit eerder zelf gemaakt idem dito mijn moeder , maar wauw mam !! thanks dat je dit hebt geprobeerd want door jou ben ik niet meer weg te slaan bij de eigen gedroogde tomaatjes. Hoe makkelijk en hoe LEKKER dit is zal je echt verbazen.
Nadat je dit zelf een keer hebt gemaakt vergeet je dat er überhaupt gedroogde tomaatjes in pot te koop zijn believe me , en qua ingrediënten heb je niet eens je supermarkt tas voor bij nodig zo weinig heb je voor dit recept nodig .

Lees hier hoe ik mijn eigen gedroogde tomaatjes maak , en waar ik het voor gebruik!


Balen!! Mijn tijm was niet meer goed dus moest ik het zonder doen
dan maar wat Italiaanse kruiden en knoflook in de olie laten trekken

Ingrediënten

  • 1 pak cherry tomaten
  • olijfolie ( ongeveer 5 eetlepels , maar om toe te geven gebruik ik altijd extra)
  • tijm ( Italiaanse kruiden kan ook eventueel ook )
  • suiker
  • zout

  1. Verwarm je oven voor op 150 graden
  2. Snij je cherry tomaten door de helft en leg ze op een licht ingevette bakplaat , bakpapier is ook goed want dit zorgt ervoor dat ze drogen in hun eigen vocht
  3. Doe in een kommetje de olijfolie , ongeveer 10 tot 12 takjes tijm of de Italiaanse kruiden ( gris de tijm wel van de takjes af want je wilt niet een half stokje tijm tussen je gedroogde tomaatjes hebben als je het eet) en een snufje zout. Mix dit lekker samen en laat eventueel even 10 minuutjes staan zodat de olie de smaken goed opneemt.
    Wist je dat zout vocht opneemt? Dus hoe meer zout hoe droger je tomaten , maar natuurlijk ook zouter je tomaten
  4. druppel vervolgens geleidelijk aan de olie over je cherry tomaten heen zodat elk tomaatje olie over zicht heeft
  5. Strooi nu voor je eigen gevoel ( ik gebruik 2 eetlepels) suiker over je cherry tomaten , pas wel op tomaten hebben op zich al wel een wat zoete ondertoon dus strooi zeker niet je halve pak suiker erover !! het is aan jou of je zoetere gedroogde tomaten wilt of juist minder zoete.
  6. Vervolgens leg je nog voor de extra smaak over elk tomaatje een plukje tijm of Italiaanse kruiden
  7. Nu mogen je tomaten in de oven voor minstens 60 minuten minuten ( let op dat de droogtijd soms verschilt per oven , met mijn oven is 60/70 minuten perfect voor mij ) Na iets meer dan 60 minuten zijn ze al aardig gedroogd maar nog wel sappig. Als je ze droger wilt laat je ze gewoon langer in de oven , het is niet erg als het velletje aan de onderkant iets wat bruin is van het bakken.
  8. Als je tomaten de gewenste droogte hebben bereikt haal ze uit de oven en laat ze volledig afkoelen voordat je ze bewaard

het beste kan je je gedroogde tomaatjes bewaren in een pot met olijfolie. Olijfolie is een natuurlijk conserveringsmiddel dus als je ervoor zorgt dat je tomaatjes goed ondergedompeld zijn kan je ze echt een paar maanden goed houden.
Voeg eventueel een paar stukjes knoflook toe aan de olie voor de smaak en zodra je tomaatjes op zijn hou je heerlijke olijfolie over!

Ik gebruik deze gedroogde tomaatjes werkelijk waar voor zoveel , maar mijn favoriete zijn voor op de pizza lekker simpel met alleen kaas prosciutto en rucola , op een lekker stukje brood en voor de pasta avocado ( waarvan ik het recept later zal plaatsen want believe me pasta avocado met gedroogde tomaatjes easy peezy en leeeekker !! )


Eet smakelijk enne ... probeer ze niet allemaal in een keer op te eten he ;)

2 opmerkingen:

  1. geweldig nu ook nog een lekker recept wat ik zeker zal uitproberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke, ik spreek nu met mezelf af dat ik ze ook ECHT deze week nog ga maken! Bedankt voor t delen lieve schat

    BeantwoordenVerwijderen